Biographie

Artiste americo-belgo-parisienne.

 

FORMATION :
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1986
(  /  -  /  ) Paris / FR, Galerie Georges Lavrov, Shup Susan. New Paintings.
 

1987
(  /  -  /  ) Amiens / FR, La Maison de la Culture, Shup Susan.
 

1988
(  /  -  /  ) Lyon / FR, Galerie L'œil Écoute. Shup Susan. Peintures nouvelles.
(  /  -  /  ) Paris / FR, Grand Palais. Saga., chez Michael Woolworth.
(  /  -  /  ) Lyon / FR, Galerie L'œil Écoute, A Propos des Fleurs.
(  /  -  /  ) Bâle / CH, Museum fur Gegenwartskunst, Basel, Suisse, Farbe Bekennen.
 

1990
(31/10-01/12) Paris / FR, Galerie Pixi Shup Susan. New work.
(  /  -  /  ) Paris / FR, Galerie Pixi, Paris, Scarlet Red.
 

1991
(  /  -  /  ) Isle sur la Sorgue / FR, Campredon Art et Culture. Les Artistes décident de jouer.
 

1992
(  /  -  /  ) Flémalle, Centre Wallon de L'Art Contemporain-La Chataigneraie. Telles qu'elles, les Femmes de la Galerie du Cirque Divers
(  /  -  /  ) Paris / FR, Galerie Pixi. Le Musée miniature.
 

1993
(  /  -  /  ) Paris / FR, Galerie Pixi, Des Nombres et des Chiffres.
(  /  ) Un Certain Art Belge, Une certaine Forme d’Humour, film de Jacques Lizène, performance Shup.
 

1994
(  /  -  /  ) Boston / US, Bernard Toale Gallery, Shup Susan. You Are Great !
(  /  -  /  ) Châteauroux / FR, Galerie du Collège Marcel Duchamp, Castelroussine.
(  /  -  /  ) Paris / FR, Galerie 15. Chaises = Sculptures.
(  /  -  /  ) Paris / FR, Astycom, Paris, EST.
 

1995
(mai - juin) Liège, M.A.M.A.C.: Le Grand Jardinier du Paradoxe et du Mensonge universels, 18 ans de la galerie du Cirque Divers.
(  /  -  /  ) Aubervilliers  FR Arto, Susan Shup Susan.
 

1996
(  /  -  /  ) Boston / US, Judy Ann Goldman Gallery. Summer Idylls.
 

1997
(  /  -  /  ) Le Shupping, VIDEO, shupshop productions.
(  /  -  /  ) Cassettes Audios Susan Shup, You're Great, et Stupid Jerk chez Colette, Paris et Printed Matter, New York.

 

1998
(  /  -  /  ) Boston / US. Judy Ann Goldman Gallery. Kind of Blue
(  /  -  /  ) Rueil-Malmaison / FR Centre d'Art Contemporain. États de Rire
(  /  -  /  ) Aubervilliers / FR, Espace Renaudie, Ephémères I, Vidéos d'artistes

 

1999
VIDEO, Looking at Art, shupshop productions.
VIDEO, Living with Art, shupshop productions, chez Colette.
 

(  /  -  /  ) Liège, Le Cirque Divers.
 

2000
(  /  -  /  ) Paris / FR, La Périphérie, Malakoff. Shup Susan. Artist girl(s), paintings and drawings.
(02/06-20/08) Liège; (19/05-17/06) Aachen ; (19/06-01/10) Knokke ; (  /  -  /  ) Esplanade Rockefeller, New York ; (printemps / été 2001) Luxembourg : "World Wild Flags, Drapeaux d'artistes.
(  /  -  /  ) Romans / FR, Le Linéaire, Camping 2000.
(  /  -  /  ) Paris-Malakoff / FR La Périphérie, Mode d’Emploi.
 

2001
(  /  -  /  ) Paris-Malakoff/ FR,, La Périphérie, Love Me/Love Me.
(  /  -  /  ) Paris / FR,            Art Concept, Cimaise Lizène.
 

2002
(  /  -  /  ) Paris / FR, Parcours Saint Germain des Près, Dressing Room with Video Sales Artist/Artist Women,
(  /  -  /  ) Fontenay Sous Bois / FR,                                 .Je vois ce que c'est.
(  /  -  /  ) London / GB, Rabih Hage. House and Garden Fair.

 

2003
(  /  -  /  ) Paris-Malakoff / FR, La Périphérie,  , 2 Femmes: Peintures et Objets Dérivés.
(  /  -  /  ) Paris / FR, Palais de Tokyo / Black Block. You are Great
(  /  -  /  ) Paris / FR, Le Bon Marché. Boutique Noel.
 

2004
(  /  -  /  ) London / GB. Rabih Hage.
 

2005
(  /  -  /  ) Boston / US – Mass., Judy Ann Goldman Fine Art Gallery. Shup Susan. Les sirènes.
(22/06-13/07) London / GB, Rabih Hage. Two.Americans in London.
(  /  -  /  ) Woodshole / US,  Film Festival. Americans in London.
 

2006
(  /  -  /  ) Paris / FR, Ventilo Galerie. Shup Susan, Filles et Garçons.
(12/12-  /01/17) Liège, Galerie Nadja Vilenne. Un morcellement de cimaises, 1970, remake 2006/07 de Jacques Lizène pour ex-voto d'artistes, sur sculpture génétique d'un sapin croisé palmier, 1971-1984, remake 2006/07.
 

2007
(  /  -  /  )             , .Miss China Beauty, Select 01 - Format A4 in Progress
(  /  -  /  )                , Miss China Beauty, Select 02.
(  /  -  /  ) Paris / FR Galerie Pixi.
(  /  -  /  )  Paris / FR,                          .Slick art fair. La mise à poil.
 

2008
(09/04-14/04) SLICK art fair, Slick Dessin. Miss China Beauty. "Papier Peint 2".
(  /  -  /  ) Paris / FR,                  , Fiac, Galerie Nadia Vilenne, Cimaise Jacques Lizène et vidéos : Living with art.
(07/05-11/08) Paris / FR, Centre Georges Pompidou, Traces du Sacré.
 

2009
(  /  -  /  ) London / GB, Rabih Hage. Shup Susan. Painting Out Loud. New York by Shup Susan.
(31/01-27/03) Anvers, MuKHA : Les moi(s) de Lizène.
 

2010
(27/10) Paris / FR, Galerie Pixi - Marie Victoire Poliakoff. Dialogue d'Artistes Blanc sur Fond Blanc
(  /  -  /  ) Paris / FR, Galerie Celal, Paris. Mode de Vie + Légèreté.
 

2011
(  /  -02/05) Bruxelles, Librairie Saint-Hubert. Shup Susan. Back in Belgium Baby. Paintings and videos
(  /  -  /  ) London / GB, Rabih Hage Gallery, Ten Years of Collecting 2.
(  /  -  /  ) Paris / FR, Passage de Retz. Cimaise Jacques Lizène,
(  /  -  /  ) Miami Basel / US. ACRIA.
 

2012
(  /  -  /  ) London / GB, Rabih Hage Gallery. Shup Susan. Decorex London.
(  /  -  /  ) London / GB, Rabih Hage Gallery, Group Show.
(14/04) Paris / FR, aux Frigos et sur les quais en face de la BNF. Act Up (re)tague Paris.
(21/10)                        ,                            Les artistes de l'exposition W.A.R 1.
(17/11-25/11) Paris / FR, Squat Le Stendhal. Exposition Street Art pour l’égalité des droits, pour la lutte contre le sida et les ist.
(08/12-29/12) Paris / FR, Rue française by Miss China (3 rue Française). Fêtes joyeuses. Marché d’art. Spécial de la fin d’année 2012.
 

2013
(19/10-07/12) Paris / FR, Michael Woolworth. Grand déballage Vintage. 1979-1989. Mes premières années.
(25/10-  /  )                          ,                                 . Remade 2013
(    -    ) Cape Cod / US, G Design. [Sans titre]
 

2014
(22/05-25/05) Paris / FR, Galerie Louis Gendre. Shup Susan. Shup-up, Susan Shup Painting Pop U-up
 

2015
(26/11-16/01/2016) Chamalières / FR, Galerie Louis Gendre Shup Susan. Paintings, from freeform to controlled and back.
(16/09-20/09) New York – Harlem / US, Cheri. On site in 16 cities.

(  /  -  /  ) Paris / FR. Galerie Pixi. Une Galerie, un regard, Part III.

 

2016
(juin) Reprise in Revue Maintenant : 10 (0). Nada in (3) est dans la revue New-Yorkaise maintenant :10 (0) a journal of contemporary dada writing & art. Editions Three Room Press.

 

Liste d'oeuvres

Trees
1982, Plus d'infos
Sans titre
1988, Plus d'infos
Sans titre, lithographie avec pastel
1988, Plus d'infos
I wonder what happened to this painting, diptyque (195 x 260 cm)
1996, Plus d'infos
Paysage (195 x 260 cm)
1996, Plus d'infos
Stupid jerk
1996, Plus d'infos
Affiche Art n° 68
1999, Plus d'infos
A small oil painting
2009, Plus d'infos
Big collage painting (165 x 130 cm)
2009, Plus d'infos
Cheerfully
2009, Plus d'infos
Chinese food (195 x 130)
2009, Plus d'infos
Balenciaga
2010, Plus d'infos
Paris spring (120 x 120 cm)
2010, Plus d'infos
Windy bird song (89 x 130 cm)
2011, Plus d'infos
Very happy
2012, Plus d'infos
Very very happy very happy
2012, Plus d'infos
And component 1
2013, Plus d'infos
And ankle boots (100 x 100 cm)
2013, Plus d'infos
And component 2
2013, Plus d'infos
And component 3
2013, Plus d'infos
And component 4
2013, Plus d'infos
Artists jokes (120x 120 cm)
2013, Plus d'infos
Couple
2013, Plus d'infos
Associates (90 x 65 cm)
2014, Plus d'infos
Hello Friend (76 x 57 cm)
2014, Plus d'infos
Neo 2 (120 x 80 cm)
2014, Plus d'infos
Neo 4 (120 x 80 cm)
2014, Plus d'infos
Paper painted 1 (76 x 56 cm)
2014, Plus d'infos
Paper painted 13 (76 x 56 cm)
2014, Plus d'infos
Swimming, matériaux mixtes (80 x 80 cm)
2014, Plus d'infos
Balancing Act, matériaux mixtes
2015, Plus d'infos
Corvette (100 x 80 cm)
2015, Plus d'infos
Giggle, matériaux mixtes (80 x 60 cm)
2015, Plus d'infos
Mr Clean, matériaux mixtes (80 x 65 cm)
2015, Plus d'infos
Wear Dada Prada
2015, Plus d'infos
Black Painting 2
2016, Plus d'infos
Bonus painting
2016, Plus d'infos
Star truk, matériaux mixtes (162 x 130 cm)
2016, Plus d'infos
Style points (60,9 x 30,4 cm)
2016, Plus d'infos

Vidéos

2007 Arte povera
2007 Body Art
2008 Action painting
2009 HaHaHa de la série Living with art
2009 Nice Air de la série Living with art
2009 Artists love Paris de la série Living with art
2009 Love me
2009 Feelalright
2009 Falling
2010 Dallas
2010 I don't wanna paint

Bibliographie texte et PDF

  • Texte de l'artiste, Interviews

    • - Entretien à l’atelier en octobre 2015 in file:///R:/Données/DOSSIERS%20TEXTES/artistes%20liégeois%20(16.12.18)/Shup%20Sue/Shup%20dossier%20presse%20expo%20nov%202015.pdf (dossier de presse de l’exposition Galerie Le Gendre, Chamallières, 2015)

      J’organise mon travail en séries et, au cours des années, chacune d’elles se transforme en une nouvelle. J’aime peindre de différentes manières mais généralement pas de façon simultanée, je me concentre sur l’une d’elle et cela jusqu’à ce qu’il me semble en avoir fini. Souvent c’est un choix conscient mais parfois les choses arrivent d’elles-mêmes, c’est un luxe que je m’autorise car je ne veux pas me restreindre. Et tout cela étant relié, tout est possible, c’est ce qui m’intéresse et m’inspire à l’atelier.

      Il y a environ un an et demi, les mots directement écrits à la peinture à l’huile dans mes language paintings, sont devenus plus rares. Ils finissaient même par disparaître totalement, laissant place à la gestuelle, à des marques, à une peinture totalement abstraite impliquant un vrai travail physique.

      Je peignais alors rapidement, le plus souvent avec une peinture à base d’eau, acrylique, aquarelle, gouache et encre de chine, utilisant de gros pinceaux que j’avais achetés en Chine. J’accrochais les grands papiers au mur et les déposais sur le sol pour sécher, jusqu’à ce qu’il n’y ait plus de place dans l’atelier. Chaque matin, je sélectionnais ceux qui me semblaient terminés puis je retravaillais les autres. Je passais ainsi 6 mois.

      Un jour, en 2014, je m’étais assise à ma table de dessin et je réalisais la première de ce qui deviendrait une nouvelle série, simple et géométrique, de quinze peintures sur papiers immenses, puis sur toile. Le processus était très agréable, cool et de les revoir le jour suivant était très intense pour moi.

      Je passais beaucoup de temps à les regarder ainsi que les interactions les unes aux autres. L’atmosphère de l’atelier devenait jazz et dansante. La composition des nombreuses formes colorées finissait par renvoyer aux images des nombreuses lettres colorées de mes language paintings. Dans les deux cas cela finissait par devenir des performances « of sound and vision » pour citer David Bowie.

      A un moment donné, j’ai fait gicler la peinture orange fluo sur une toile juste fraîche. « Voilà » me suis-je écriée, par le plus grand des hasards, cette œuvre venait de se faire rattraper par la série expressionniste précédente.

      Maintenant, de nouveaux language paintings voient le jour et je suis curieuse de voir comment ils pourraient être eux-mêmes influencés par mes dernières séries. Le titre de l’exposition explique ces différents passages. Le titre de l’exposition explique ces différents passages. Du freeform, une peintures non planifiée, inorganisée, au contrôle total du geste et retour, tout cela dans une sorte de mouvement perpétuel.

  • Texte de présentation

    • - http://www.artsper.com/fr/artistes-contemporains/etats-unis/1222/susan-shup

      Susan Shup est une artiste américaine qui vit et travaille à Paris depuis les années 80. Elle aime confronter les éléments de sa vie personnelle avec ceux de l’art, de la culture pop et de la mode, pour créer ses peintures aux couleurs vives et éclatantes, couvertes de petites phrases bien rythmées qui nous interpellent.
      Shup devient une partie de son travail en explorant les multiples aspects de la vie d'artiste tels que concepts d'auto-promotion, l'apparence, et la timidité. Ce faisant, Shup agit simultanément comme l'artiste et l'objet dans son studio du Marais, connu sous le nom de SHUPSHOP. Son travail a été présenté dans de nombreuses publications internationales et est fait partie de collections prestigieuses, privées ou d'entreprise.
      L'artiste décrit son utilisation du langage dans sa peinture : cela se fait soit dans un style dada "hors de son contexte habituel", où les mots sont souvent plus abstraits que narratifs et ont la musicalité de l'esprit DA DA, mais elle aime aussi raconter des histoires dans certaines de ses peintures, habituellement sur les artistes, ou les mots font référence à des événements particuliers.

       

      - http://www.galerielouisgendre.com/artistes/susan-shup/

      Susan Shup est une artiste américaine qui vit et travaille à Paris depuis les années 80. Elle aime confronter les éléments de sa vie personnelle avec ceux de l’art, de la culture pop et de la mode, pour créer ses peintures très expressives.  Souvent commencées comme des paysages, elles se terminent en grands aplats influencés par l’abstraction américaine et les color field paintings. Au début, des lignes de peinture horizontales, sorties directement du tube, annoncent l’écriture de ses futurs tableaux de la série des language paintings. Elle aime utiliser la technique du recouvrement et s’inspirer de la calligraphie asiatique, des arts navajos et de l’école affichiste française du début du siècle dernier. Elle passe fréquemment de la figuration à l’abstraction puis au langage, un savant mélange qui lui permet d’avancer dans une totale liberté. Les mots, aussi abstraits que narratifs, ont la musicalité de l’esprit DADA. Ils racontent des histoires au sujet des artistes ou se réfèrent à des évènements. Ils sont aussi là, dans une ambiance pop et douce-amère pour alléger la gravité de son acte : peindre.

       

      - in Huf Magazine #42, 03/12/2015.

      Own now.
      Susan Shup is an American artist based in Paris. She mixes personal historical elements with those of art and pop culture, like Rock music and television, to create her witty and vibrant paintings and drawings. Shup’s art has been featured in numerous international publications and has been included in many prestigious private and corporate collections. “My work is a kind of ‘painting out loud’. I’ve always written and kept drawing journals and I use this content as iconography. Music, especially Rock, is an important part of my life in the studio, and I like to not only record sound as spoken-word poetry but also to transcribe it directly with paint onto canvas, usually directly from the tube. I use language in my painting in a dada-like “out of context” way, where the words are often treated abstractly rather than as a narrative; it’s about the sound: DA…DA.  But I like telling stories in some of the paintings, and they’re usually stories about artists, or words referencing particular events. The pop content of some of my work allows me the balance needed to work every day, to render as user-friendly what is essentially serious:  painting.”

       

      - Colby Radomski. Woods Hole artist Susan Shup tells a story through her vibrant language paintings in http://falmouthmagazine.com/paris-on-the-pond/

      ARTIST SUSAN SHUP CAN’T REMEMBER A TIME WHEN SHE DIDN’T HAVE A BRUSH IN HER HAND. “I’ve pretty much always painted,” says the petite, pixie-cut blonde. This day she’s wearing a multicolored silk blouse printed entirely with the word “happy”—a textile reincarnation of one of her language paintings. She stands in the kitchen of her cottage overlooking Eel Pond where, she has spent the last 30 summers. She’s surrounded by more than a dozen painted canvases emblazoned with colorful three-dimensional words and abstract shapes. Some feature the incorporation of other media, such as newspaper and magazine clippings as well as printed clip art that’s been adhered onto the painted canvas surface. She pulls out a nautical map of Woods Hole, an original, which she transformed by adding obscure shapes and painted dots, sketches of people, a cutout of a Sperry Topsider boat shoe, a printout of an airplane and words reading “Stranger in Paradise.” At first glance, the clash of colors, shapes, letters and pictures seems haphazard. But careful inspection reveals their meaningful placement and a deeper, personal message.
      A Pennsylvania native, Shup studied painting at Penn State where she earned a bachelor’s degree in fine arts. While summering in Maine, during her college years, she fell in love with New England and ultimately landed in the Bay State. “I discovered Boston and decided to move there instead of New York after school,” she says. Living in Cambridge, she met her husband, Belgian oceanographer Claude Frankignoul, who at the time was worked at MIT. To be with him, Shup became a bi-continental, living in France most of the year and spending summers on Cape Cod. “He received multiple job offers in Washington, D.C, Hamburg and Paris,” Shup relates. “We traveled to these places and looked at them, and I said, ‘Well, how about we try Paris?’” Three decades later, she and her husband, who now works at the University of Paris and as an adjunct scientist at the Woods Hole Oceanographic Institute, split their time between the City of Light and the Woods Hole science community.
      Though Shup has explored several realms of artistic expression, including creating jewelry and glassware and publishing the sound recording “You Are Great,” which has attracted the attention of ELLE, Marie Claire and Maison Française magazines, it is her abstract language paintings that remain the central component of her repertoire.
      “When I was a younger painter, my paintings were more landscape oriented and they were gestural, expressionistic and even abstract,” she remembers. Her work, she says, has moved from controlled to more freeform, integrating the usage of words and sounds into her paintings. It was nearly 20 years ago that she serendipitously discovered her signature style, which she calls “painting out loud.”
      One day, she answered the phone in her studio and couldn’t find a pen to write down a message. “So I grabbed a tube of oil paint and I wrote on this big prepared canvas,” she says. “I went about my business and went home. When I came back to the studio the next day and saw these three-dimensional letters—each one was a different color on the canvas—I had one of these ‘eureka’ moments.”
      While simple in concept, her paintings, in oils and acrylics (usually squeezed straight from a tube sans brush) are created methodically through the collection of language and the experimentation of colors and shapes with words. Often the words are focused on the repetition of a sound, a technique she calls “Da Da-like.”
      “I take a bit of the world around me and interpret it,” she says. “I have notebooks filled with content. I write things down and then every once in a while I’ll find the painting that is associated with the words. The words and the painting need to jive.” Music, especially rock, inspires her work. One of her paintings includes the words “sweet emotion,” from the famous Aerosmith song. “I’ll hear sounds that strike a chord with people and create something.” But while her paintings appear playful and whimsical, Shup says they carry implicit significance. She compares her artwork to a comedian’s stand-up routine, in that it’s often bittersweet. “The content might seem somewhat optimistic,” she says. “But it reflects the heavy act of painting.”
      Since starting her language paintings, Shup has taken her art outside of the studio to combine it with fashion. In Paris, she has collaborated with several fashion designers to create artist editions (limited edition textiles) and she has illustrated art books, including a version for fashion empire Hermès. But it was a collaboration with notable French wedding dress designer Florence Picant that helped Shup connect with the designer behind Dubai-based kitsch couture fashion label OTT (Over the Top) in 2011, which ultimately put her on the fashion map. The collection, called OMG by OTT, features a variety of pieces, from ponchos and printed silk tops to vibrant skirts and jackets that have been worn by celebrities like singers Natasha Bedingfield and Christina Milian, and “Empire” actress Ta’Rhonda Jones.
      Both her fashion work and her paintings have been included in the prestigious global art show Art Basel as well as the Berlin Collective, and are represented by galleries in both London and France, including Galerie Louis Gendre. But to get the most authentic taste of the artist’s imagination and output, stop by her own studio in Paris, called, appropriately enough, SHUPSHOP, open by appointment.

       

       

Acquisitions

COLLECTIONS
 

Susan Shup’s work is included in a number of notable Private and Corporate Collections including :
Fidelity Investments
MacAndrews & Forbes
Vivendi Universal
Gerhard Nikles Collection, Basel
DQN Global Capital Partners LLP